Magnez i Potas PDF Drukuj Email
Wpisany przez Administrator   
Środa, 12 Maj 2010 18:14

Magnez jest podstawowym pierwiastkiem, niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Odpowiada za wiele procesów życiowych: jest czynnikiem wzrostu, odpowiada za równowagę psychiczną, powiększa ilość wydzielanej przez wątrobę żółci, wzmacnia system immunologiczny, spowalnia procesy starzenia. Zwalcza podatność organizmu na powstawanie nowotworów, zwalcza miażdżycę i zakrzepy. Wspomaga działanie około 80 enzymów biorących udział w procesie przemiany materii. Dzięki niemu następuje synteza i stabilizacja kwasów nukleinowych DNA i RNA. Razem z wapniem umożliwia funkcjonowanie tkanki nerwowej i mięśniowej. Zbyt duża ilość wapnia i mała magnezu powoduje, że naczynia wieńcowe  bardziej się kurczą, co utrudnia dostęp tlenu do serca i grozi zawałem.

Niedobór magnezu sprawia,.............

ze czujemy się zmęczeni, zdenerwowani, ociężali i rozdrażnieni. Cierpimy na bezsenność i śnią nam się koszmary. Mamy bóle i zawroty głowy,  odczuwamy brak apetytu lub nadmierny apetyt, mamy problemy z koncentracją i pamięcią. Mogą się pojawiać bóle w okolicy serca, bladość, wzmożona potliwość, arytmia i wzrost ciśnienia tętniczego. Możemy być skłonni do płaczu i histerii.

 

Przy niedoborze magnezu będziemy odczuwali poranne zmęczenie nawet po wielu godzinach snu, wypadanie włosów, kurcze mięśni.

Magnez zawarty w pożywieniu przyswajamy tylko w 15-40%. Powinniśmy zażywać go wieczorem, gdyż wtedy najlepiej się wchłania. Przyswajaniu magnezu sprzyja również kwaśne środowisko. Pokochajmy zatem sok z cytryny, kiszoną kapustę i ogórki.

W środowisku zasadowym magnez gorzej się wchłania. Takie środowisko powstaje w organizmie po wypiciu mleka, zażyciu preparatów zobojętniających kwasy żołądkowe, przy nadmiarze wapnia i fosforu, a także przy niedoborze potasu.

Największą ilość magnezu znajdziemy w : kakao, czekoladzie, kaszy gryczanej, orzechach, soi, nasionach roślin strączkowych, pieczywie z pełnego ziarna, awokado i bananach. Warto również poszukać wody mineralnej bogatej w ten pierwiastek.

 

Potas jest podstawowym pierwiastkiem wnętrza komórek - odpowiada za utrzymanie w nich wody. Jest niezbędny do syntezy białek, bierze udział w metabolizmie węglowodanów. Wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego i mięśniowego, odgrywa znaczącą rolę przy aktywności mięśnia sercowego. Od potasu zależą m.in.: dotlenienie mózgu, działanie mięśni, funkcjonowanie i zaopatrzenie komórek, funkcjonowanie nerek, gospodarka wodna organizmu, prawidłowa czynność serca, przemiana węglowodanowa.

Niestety, z reguły sposób w jaki się odżywiamy nie dostarcza pierwiastków w wystarczających ilościach. Nadmierne tempo naszego życia, przesadne ilości wypijanej kawy, palenie papierosów i dieta obfitująca w tłuszcze zwierzęce nie sprzyjają utrzymaniu optymalnego "poziomu pierwiastków życia" w organizmie.

 

W codziennej diecie spożywamy potasu za mało, w stosunku do potrzeb fizjologicznych. W licznych badaniach klinicznych dowiedziono, że u chorych z łagodnym lub umiarkowanym nadciśnieniem tętniczym podwyższenie poziomu potasu prowadzi do obniżenia ciśnienia tętniczego krwi.

Najwięcej potasu znajdziemy w:

  • produktach zbożowych takich jak: kasza gryczana, jęczmienna, otręby pszenne, płatki kukurydziane, płatki owsiane, pszenne, pieczywo żytnie, pieczywo chrupkie, chleb pumpernikiel;
  • mleku sproszkowanym zagęszczonym;
  • mięsie i jego przetwory;
  • suchych nasionach roślin strączkowych;
  • rybach;
  • warzywach takich jak: ziemniaki, surowe buraki, brukiew, bakłażany, cukinie, czosnek, koperek zielony, pomidory, szpinak, bób, botwinka (boćwina), chrzan, groszek zielony, kalarepa, pietruszka, grzyby;
  • owocach takich jak: agrest, banany, brzoskwinie, morele, porzeczka czerwona, porzeczka czarna, winogrona, ananasy, suszone owoce, soki i koncentraty owocowe;
  • wyrobach cukierniczych takich jak: kakao, czekolada, chałwa, orzechy, rodzynki, makowiec.

Uważajmy jednak, żeby potasu nie przedawkować. Przed przyjęciem tego pierwiastka należy skontrolować poziom elektrolitów.

Wysokie stężenia potasu stanowi zagrożenie dla życia!
Nadmiar potasu w ustroju prowadzi do zaburzenia czynności serca (zwolnienia jego akcji, niemiarowości aż do całkowitego zatrzymania), które to dolegliwości pojawiają się natychmiast po spożyciu potasu w większych ilościach. Pierwszymi objawami nadmiaru potasu, które łatwo zauważą sami chorzy są:

  • mrowienia w okolicy ust i języka,
  • uczucie osłabienia siły rąk,
  • mrowienia nóg, "nogi z waty".

Potas w połączeniu z magnezem korzystnie wpływa na zdolności człowieka do koncentracji i zapamiętywania. W okresach wzmożonego wysiłku umysłowego, kiedy musimy przetworzyć i zapamiętać duże ilości informacji, powinniśmy wspomóc organizm dostarczając mu pierwiastków i substancji zwiększających zdolności mózgu do zapamiętywania.

Zmieniony: Środa, 12 Maj 2010 18:21
 

Sól Epsom

Zastosowanie soli Epsom
 

Szukaj